November
2007
Herstel
van kust is beter dan aanleg eiland in de
Noordzee
volgens Ronald Waterman richt 'Bouwen met
de Natuur' zich op de toekomst
Buitengaats bouwen lijkt
ook in Nederland weer een optie. Naar aanleiding van een
discussie in de Tweede Kamer over de aanleg van een
eiland-in-tulp-vorm gaf Ronald Waterman zijn commentaar in
het AD van 17 november 2007. Lees het in dit artikel
(PDF):
BmdN-AD17nov2007
Augustus 2007
Grensvlakken
water-land bieden Zuid-Holland op termijn ongekende
kansen
Impuls voor
natuur, recreatie en toerisme
Nu de afgelopen jaren
diverse bestuurlijke randvoorwaarden hun definitieve vorm
hebben gekregen, liggen er volgens Statenlid Ronald
Waterman ongekende kansen voor de toekomstige ontwikkeling
van Zuid-Holland. 'En daarmee voor de bewoners van onze
provincie. Door water niet als een bedreiging te zien, maar
als een kans, en tegelijk het principe van 'Bouwen met de
Natuur' in praktijk te brengen, doemt een tegelijk
veelbelovend als aantrekkelijk toekomstperspectief op.
Zowel onze kust als de waterwegen en plassen met hun oevers
kunnen – als het om natuur, recreatie, wonen en economie
gaat – een hoofdrol gaan vervullen. Met de inwoners van dit
deel van de Randstad als lachende derde.'
De basis voor
deze veelbelovende toekomstontwikkelingen ligt volgens
Waterman in vier beleidsdocumenten, waarvan er drie door de
Provincie Zuid-Holland zijn vormgegeven.
'Allereerst het Streekplan Zuid-Holland West (2003), waarin
als studielocaties voor kustontwikkeling de zones
Scheveningen–Hoek van Holland en Katwijk–Noordwijk zijn
opgenomen. Als tweede kan genoemd worden het Streek- en
Structuurplan Stadsregio Rotterdam 2020 (2005) met een
studielocatie Kustontwikkeling Hoek van Holland en
Maasvlakte-2. Ten derde is daar de Provinciale Ruimtelijke
Structuurvisie Zuid-Holland 2020 (2004), waarvan de
kustontwikkeling Scheveningen–Hoek van Holland en
Katwijk–Noordwijk eveneens deel uitmaken. Ten slotte vanuit
de rijksoverheid de Planologische Kernbeslissing (PKB) uit
de Nota Ruimte, waarin per motie om primair
veiligheidsredenen een zeewaartse kustverbreding is
opgenomen, die eveneens een integrale, multifunctionele
kustzoneontwikkeling ten dienste van natuur, recreatie en
wonen beoogt. En dit in aansluiting op de aanwezige
landschappelijke- en natuurwaarden en op bestaande
infrastructuur. Een benadering die de ruimtelijke kwaliteit
van de gehele kustzone versterkt.' (motie Geluk c.s.; jan.
2005).
Superduin
'Als uitvloeisel hiervan heeft de Provincie Zuid-Holland –
samen met het Hoogheemraadschap Delfland en Rijkswaterstaat
– recentelijk besloten van 2008 tot 2010 de zeewaartse
kustverbreding tussen Scheveningen en Hoek van Holland in
uitvoering te nemen. Hierbij zullen de Delflandse Hoofden
onder het zand komen te liggen. Tevens zal een extra 35 ha
duinwatergebied worden aangelegd ter compensatie van
Maasvlakte-2.
Ook de beslissing tot aanleg van de Maasvlakte-2 in de
periode 2008 tot 2013 is inmiddels een feit. Daarnaast
heeft de Adviescommissie voor de Zuid-Hollandse Kust
aangedrongen op de aanleg van de zogenaamde Zandmotor ten
noorden van Hoek van Holland. Dit 'superduin', dat via een
tombolo verbonden is met de kust, zal de Zuid-Hollandse
kust versterken volgens de principes van Bouwen met de
Natuur, in dit geval aanzanding van de kust door
natuurlijke elementen (wind en stroming). Een proces dat
via sturing nog versneld kan worden. Het leent zich
voortreffelijk voor fasering en zonering.'
Parels aan
zee
'Wat de kust betreft sluiten de plannen van Den Haag
naadloos aan op deze bestuurlijke kaders. Zo heeft de
Haagse gemeenteraad besloten de Boulevard in Scheveningen
volgens het plan 'De Sola Morales' te verhogen en dit te
koppelen aan strandverbreding en -verhoging. Hierdoor
ontstaat een riante kuststrook met een holle kustboog.
Daarin past een driehoekig terrein in de oksel van het
Noorderhavenhoofd en de Boulevard (met plaats voor o.m. een
Beach Sport Stadion in de beschutting van een lokale
duinregel) en in aansluiting daarop een verbreed
Noorderstrand.
Ook het plan 'Scheveningen – Parel aan Zee' biedt in dit
verband veel perspectief, omdat het een Scheveningse
Buitenhaven koppelt aan functies voor toerisme en
recreatie, inclusief een cruise-terminal en een natuurzone
in aansluiting op het Westduinpark.
De versterking van de zwakke schakel in
de kustverdediging ter hoogte van Noordwijk heeft het idee
opgeroepen tot de aanleg van een zeewaartse
dijk-in-duinconstructie, een plan dat nu ook in Katwijk
bekeken wordt. Daarenboven bevindt het plan voor een
Zeejachthaven bij Katwijk met duinverbreding aan
weerszijden ten gunste van zowel Katwijk als Noordwijk zich
in een vergevorderd stadium. Ter weerszijden van de
havenmond zullen in een holle kustboog de beide
dijk-in-duinconstructies elegant kunnen worden opgenomen.
Door de Zeejachthaven ontstaat op termijn de mogelijkheid
van 'coasthopping' voor de watersport van IJmuiden via
Katwijk en Scheveningen naar Hoek van Holland.
De watersport vormt tevens de aanleiding om een Oude
Rijn-route te creëren, waarmee het Zuid-Hollandse
plassengebied en de dichtbevolkte Leidse agglomeratie via
deze vaarweg met de zee kunnen worden verbonden via een
sluis of een overtoom.
Wanneer hierbij het provinciale initiatief gevoegd wordt om
samen met de dertien betrokken gemeenten de vaarweg tussen
Katwijk en Rotterdam (Oude Rijn, Rijn-Schiekanaal) een
toerische-recreatieve impuls te geven, dan wordt duidelijk
dat in de toekomst de meerwaarde van water en van de
grensvlakken water-land in Zuid-Holland – zowel aan de kust
als in het binnenland – alleen maar kan toenemen.'
Bovenstaand nieuws is
gepubliceerd in dit artikel: ZHkansen
Maart/April
2007
Beste
Statenlid bedenker beste plannen
’Als Waterman
iets zegt, dan klopt het!'
Het 'Beste Statenlid van
Nederland' is al jaren de beste plannenmaker van ons land.
Dat klinkt door in de enquête onder 826 provinciale
politici, die in februari 2007 het Zuid-Hollandse Statenlid
Ronald Waterman niet alleen in de schijnwerper plaatste,
maar tevens alom waardering laat zien voor zijn
baanbrekende ideeën.
Dat binnenkort begonnen zal worden met een belangrijk
onderdeel van het zogenaamde ‘Plan Waterman’ – een even
ingrijpend als bijzonder waterbouwkundig werk dat de
kustlijn van Hoek van Holland tot Den Haag veel veiliger en
aantrekkelijker zal maken – betekent voor Ronald Waterman
een doorbraak. De bedenker en ontwerper van dit plan vindt
het een grote stap voorwaarts in de toekomstige
ontwikkeling van Zuid-Holland. Op basis van zijn grote
kennis en ervaring adviseert Waterman maar liefs 34 landen
op het gebied van geïntegreerde multi-functionele duurzame
kustontwikkeling onder gebruikmaking van het principe
`Bouwen met de Natuur'.
Ook op het gebied van verkeer en vervoer is Waterman een
zeer gerespecteerd deskundige. Dit mede naar aanleiding van
de door hem gepresenteerde oplossingen van het fileprobleem
in Nederland.
Als verklaring voor zijn verkiezing tot 'Beste Statenlid
van Nederland' zegt hij zelf: 'Misschien omdat ik politiek
bedrijf op een analytische wijze, gebaseerd op feiten en
daardoor in staat ben vaak even eenvoudige als unieke
technische oplossingen voor ingewikkelde problemen te
bedenken. Ik speel geen politieke spelletjes.' Zijn faam
bij politici van alle partijen is zo groot dat zij
verklaren: ’Als Waterman iets zegt, dan klopt het!’
Met zo'n (wereld)reputatie is Ronald Waterman als Statenlid
in de provincie Zuid-Holland voor de VVD de aandacht meer
dan waard. Hij als geen ander kan immers bijdragen aan een
veilige én milieuvriendelijke kustverdediging, de oplossing
van het fileprobleem en het verbeteren van de economie op
een duurzame wijze.
Visies en ideeën waarmee alle inwoners van ons land
geholpen zullen zijn, vandaag en in de toekomst.
Samen leven = samen werken aan oplossingen
Ronald Waterman is van harte bereid zijn gedachtengoed met
u te delen en samen te gaan werken aan oplossingen, want
samen leven = samen werken.
U kunt contact met hem leggen via telefoonnummer
015-2613345 of een emailbericht sturen aan
info@ronaldwaterman.nl.