November 2008
Versterking
Delflandse kust begonnen
Sinds begin november 2008 wordt zo’n 12,5
miljoen kuub zand vanaf de zeebodem richting de kust
verplaatst. Eindbestemming van de baggerschepen: de
kustlijn tussen Kijkduin en Hoek van Holland.
De werkzaamheden moeten er uiteindelijk toe leiden dat de
kust ter plaatse - een van de zwakke schakels in de
Nederlandse kustlijn - wordt versterkt. Een extra duinenrij
moet de smalste stukken duin verstevigen. Het strand wordt
op sommige plekken 200 meter breder. De bekende Delflandse
Hoofden (golfbrekers) verdwijnen grotendeels onder het
zand.
September 2008
Aanleg
Maasvlakte II begonnen
Na jaren van praten, besluitvorming en
procedures is begin september 2008 in de Rotterdamse haven
de aanleg van Maasvlakte II begonnen. Burgemeester Ivo
Opstelten zette vanaf de huidige Maasvlakte het opspuiten
van het zand in zee in werking. Dit moet op den duur een 14
kilometer lange, 'banaanvormige' dijk gaan vormen. In 2010
is het opspuiten van die dijk af. Het nieuwe
industriegebied wordt 2000 hectare groot en het meest
duurzame havengebied ter wereld. Volgens de planning gaat
in 2013 de eerste container over de kades.
'Dijken
en duinen moeten snel hoger, breder en
steviger'
Uiterlijk 2013 moet een plan op
tafel liggen om de Nederlandse dijken drastisch te
versterken. Die aanbeveling doet de Deltacommissie in
haar advies "Samen werken met Water", dat op 3
september 2008 is aangeboden aan premier Balkenende en
staatssecretaris Huizinga (Waterstaat).
Deskundige Ronald Waterman wordt door de
Commissie Veerman na 25 jaar eindelijk 'omarmd' en krijgt
erkenning voor zijn visie en voorstellen. Dit betreft de
zeewaartse kustverbreding met duinen en stranden volgens
het principe van Bouwen met de Natuur®. Het plan Waterman
is één van de scenario’s die de Deltacommissie wil
uitwerken. Dat is betaalbaar, verrijkt de natuur en
vergroot de veiligheid.
Nationaal
Fileforum: ANWB staat alleen
Files? Die zijn volgens ANWB-directeur Van Woerkom, een van
de sprekers op het Fileforum in mei 2008, toch niet op te
lossen. De verkeerschaos is een voldongen feit. Opvallend
genoeg was hij de enige die zo pessimistisch de toekomst
inkeek. Met Ronald Waterman zagen de andere sprekers de
toekomst juist optimistisch in. Nederland kan best genezen
van het bijna dagelijkse verkeersinfarct, mits de
basiscapaciteit en de structuur van het Nederlandse
hoofdwegennet op orde wordt gebracht, naast inzet op alle
vervoersmodaliteiten volgens een én-én-én-én-beleid.
(TyreZone 11 - Herfst 2008)
1.200 km
rijbaan erbij en rijden maar!
'Nederland wordt vol geasfalteerd', horen we vaak genoeg
roepen. Vooral als er plannen op tafel komen om meer
rijkswegen en provinciale wegen te verbreden en enkele
ontbrekende tracés aan te leggen. Het is het stokpaardje
van groepen als Milieudefensie en andere tegenstanders van
extra asfalt. Deskundige Ronald Waterman besloot de feiten
eens te checken en kwam met stuitende cijfers waaruit het
tegendeel blijkt.
(AutoWeek nr.
31- juli/aug. 2008)
Er kan
nog best wat asfalt bij in Nederland
Het is een fabel dat Nederland vol wordt geasfalteerd.
Verkeersdeskundige Ronald Waterman heeft harde cijfers om
dat te onderbouwen. 'Stop met leuteren en verbreed die
rijkswegen daar waar knelpunten zijn.'
(Ondernemen!
nr. 10 - november 2008)
Het
kan zo niet langer
"In onze omgeving moet teveel verkeer over wegen met een
ontoereikende basiscapaciteit. In deze economisch zo
belangrijke regio dreigt een verkeersinfarct. De komende
jaren wordt meer en meer gevraagd van dit gebied. Met de
komst van de tweede Maasvlakte neemt de druk op onze
'delta' verder toe."
Ziedaar de aanleiding voor een breed collectief van
gemeentebesturen, belangenorganisaties en andere partijen
om op 21 november 2007 hun handtekening te zetten onder een
convenant, waarin een dringend beroep wordt gedaan op het
Kabinet om snel een besluit te nemen over de verlenging van
de A4 tussen het Beneluxplein (A 15) en Klaaswaal (A29).
'De A4-Zuid moet er zo snel mogelijk komen. Elk jaar
wachten betekent minder omzet, minder werkgelegenheid,
minder vrijetijdseconomie, meer omrijden, meer verspilling
van brandstof en meer luchtvervuiling.
In de brochure staat een samenvatting van de afspraken uit
het convenant. Maar ook vindt u hier de argumenten en de
emoties van mensen die dagelijks met de
verkeersproblematiek geconfronteerd worden: werkgevers,
werknemers en politici.
convenant
Verkeerscongestie
gevaar voor ons land
Met de oppervlakkige discussies elke avond op TV worden
geen problemen opgelost. Niet alleen Ronald Waterman heeft
er een hekel aan, maar ook de redactie van Truck Life,
onafhankelijk tijdschrift voor transport. Zij vroegen de
man die weet waarover hij het heeft om een antwoord op de
toenemende verkeerscongestie, die naast het logistieke
proces in ons land ook de concurrentiepositie van de
transportsector ernstig in gevaar brengt.
Lees zijn bijdrage
(PDF):
RuimteVoorTrucks
Juni 2008
Principe
‘Bouwen met de Natuur’ breed omarmd
Bedrijfsleven, overheid en tal van
maatschappelijke organisaties tonen grote belangstelling
voor de benadering van Ronald Waterman, zoals beschreven in
zijn rapporten en studies over duurzame ontwikkeling van
kusten en rivierdelta’s.
Nederlandse
opening van het Jaar van de Planeet Aarde
Een eerste exemplaar van het
boek ‘Bouwen met de Natuur’ werd op 3 juni 2008 officieel
overhandigd aan het kabinet tijdens een minisymposium ter
gelegenheid van de Nederlandse opening van het Jaar van de
Planeet Aarde. De bijeenkomst vond plaats op initiatief van
het Nationaal Comité Nederland van het International Year
of Planet Earth (IYPE) in samenwerking met Deltares en het
Netherlands Water Partnership.
Symposium
‘Ruimte voor de Kust, Levende Kusten’
Op 12 juni 2008 stond ‘Bouwen
met de Natuur’ centraal tijdens een symposium ‘Ruimte voor
de Kust, Levende Kusten’ van de Vereniging voor Waterstaat
en Landinrichting.
Symposium
‘Building with Nature’ – EXPO Zaragoza
Tijdens de Nederlandse Dag op
de EXPO Zaragoza op 25 juni 2008 traden Zijne Koninklijke
Hoogheid Prins Willem Alexander en Ronald Waterman op als
key-note speakers op het Symposium ‘Building with Nature’
in het Water Tribune Pavilion. Daar nam de Kroonprins een
exemplaar van het boek ‘Bouwen met de Natuur’ in ontvangst.
2nd World
Scientific Congress: Challenges in Botanical Research and
Climate Control – Delft
Op 1 juli 2008 presenteerde Ronald
Waterman als onderdeel van Sustainable Development via
Building with Nature® een visie op coastal zone development
met inzet van nieuwe ecologische concepten – de Nederlandse
benadering inzake klimaatverandering.
Provinciale
onderscheiding: de Gouden Lis
Ronald Waterman heeft op 27
juni 2008 de Gouden Lis, de hoogste onderscheiding van de
provincie Zuid-Holland, gekregen. Hij ontving de Gouden Lis
met oorkonde uit handen van de Commissaris van de Koningin
in de provincie Zuid-Holland, Jan Franssen. Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland besloten hem de onderscheiding toe
te kennen vanwege zijn vele maatschappelijke en
wetenschappelijke verdiensten. 'Waterman is een ambassadeur
van Nederlandse ontwikkelingen en trends, die als gevolg
van zijn inzet vaak in het buitenland worden overgenomen.
Zo draagt hij wezenlijk bij aan de positie van Nederland in
de wereldeconomie.'
De Gouden Lis is de hoogste provinciale onderscheiding van
Zuid-Holland, ingesteld in 1952 en bedoeld voor personen
die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor de
provincie. Sinds 1952 is de Gouden Lis aan 30 personen
uitgereikt, inclusief de onderscheiding voor ir. Waterman.
Thorbeckepenning
voor Ronald Waterman
Op 7 juni 2008 viel Ronald Waterman de
eer toe de Thorbeckepenning uitgereikt te krijgen door
VVD-voorzitter Ivo Opstelten. Dat gebeurde tijdens de
viering van een bestuurlijk uniek jubileum in Nederland:
dertig jaar lid van Provinciale Staten van Zuid-Holland.
Waterman ontving de penning vanwege zijn energieke inzet
binnen de fractie van de VVD en daarnaast op vele andere
terreinen binnen en buiten de VVD, in binnen- en
buitenland. Opstelten kenschetste hem als een unieke,
praktisch denkende wetenschapper op het gebied van bouwen
met de natuur, die oplossingen bedenkt waarbij milieu,
veiligheid, mobiliteit en economie hand in hand gaan.
‘Nederland kan trots op jou zijn.’