Juli
2012
Zeewering
Maasvlakte 2 gesloten
Koningin Beatrix heeft op 11 juli kort na
14 uur het startsein gegeven voor de sluiting van de
zeewering van de Tweede Maasvlakte. Met de sluiting wordt
een nieuw stukje Nederland realiteit.
Drieduizend voetbalvelden groot
De aanleg van de
Tweede Maasvlakte is eind 2008 gestart. Langs de vaargeul
naar de haven aan de noordkant is een zeewering aangelegd
met twintigduizend betonblokken van veertigduizend kilo per
stuk. Aan de zuidkant is een zachte zeewering van strand en
duinen. Vandaag worden de harde en de zachte zeewering met
elkaar verbonden.
De regio Rijnmond wordt daarmee drieduizend voetbalvelden
groter, en zo verandert het uiterlijk van de Nederlandse
kustlijn. Het nieuwe land maakt Rotterdam niet alleen
groter, maar de Tweede Maasvlakte betekent volgens het
Havenbedrijf Rotterdam ook een enorme impuls voor de haven,
die ondanks de crisis nog groeit.
Werk bijna gereed
Met het sluiten
van de dam is het werk nog niet af. Pas half augustus is de
hele zeewering van de Tweede Maasvlakte op hoogte en
breedte. De Nederlandse waterbouwbedrijven Boskalis en Van
Oord doen de aanleg van de Tweede Maasvlakte in opdracht
van het Havenbedrijf Rotterdam.
Oktober
2012
‘Minder
files door extra asfalt’
Volgens de Publieksrapportage
Rijkswegennet werkt het aanleggen van extra wegen in de
strijd tegen files. De filedruk nam in vier maanden met 3,5
procent af, terwijl het verkeer toenam.
Minister Melanie Schultz van Haegen stuurt het rapport
naar de Tweede Kamer. In de afgelopen vier maanden nam het
verkeer dus juist toe, maar stonden automobilisten in
totaal 1,7 miljoen uur minder in de file.
Door de openstellingen op de A2 en A12 is de reistijd voor
de weggebruiker verkort. Op de A12 tussen knooppunt Gouwe
en knooppunt Oudenrijn is een extra rijstrook geopend,
waardoor de automobilisten 10 minuten sneller zijn.
Top
10
De files op de A4 bij Leiden zijn afgenomen nadat een deel
van de extra rijstroken is opengesteld. De top 10 van files
wordt nog aangevoerd door de A50 tussen de Waalbrug en
knooppunt Ewijk. Daar wordt tot eind 2014 gewerkt aan de
aanleg van extra rijstroken en de brug over de Waal.
Tot 2014 wordt er nog eens voor 800 kilometer aan extra
rij- en spitsstroken neergelegd.