Juli
2011
Minder
files door extra rijstroken
In de eerste vier maanden van dit jaar is
de filedruk fors afgenomen, meldt de
Verkeersinformatiedienst (VID).
Filedruk is de lengte van de files maal de duur. Volgens de
VID daalde de filedruk vergeleken met vorig jaar met bijna
17 procent en ligt hij daarmee op hetzelfde niveau als tien
jaar geleden.
Volgens de VID komt dat vooral door de extra rijstroken op
een aantal snelwegen. Zo zijn de afgelopen tijd stukken van
de A2, A12 en de A58 verbreed en is de Randweg Eindhoven
(A2/N2) in gebruik genomen.
Vooral de doorstroming op de snelwegen bij Utrecht is
volgens de VID flink verbeterd. Alleen al de verbreding van
de A2 bij Utrecht zorgt voor een kwart van de daling.
Juni 2011
Aanleg
Zandmotor ver gevorderd
Op 17 januari 2011 werd nabij Ter Heijde in Zuid-Holland
begonnen met de aanleg van de Zandmotor, een innovatieve
vorm van kustversterking. De Zandmotor breidt de kust in
zeewaartse richting uit, waardoor de kust veiliger wordt en
er extra natuur- en recreatiegebied ontstaat.
De Zandmotor bestaat uit 21,5 miljoen kubieke meters zand,
die worden aangebracht in de vorm van een haak boven water
die vast zit aan de kust bij Ter Heijde (zie afbeelding).
Door wind, golven en zeestroming verspreidt het zand zich
geleidelijk langs de Zuid-Hollandse kust. Door dit principe
van ‘Bouwen met de
Natuur’ groeit de kust
de komende jaren op natuurlijke wijze aan. De zandmotor
levert zo een bijdrage aan de kustveiligheid, waarbij
tegelijk meer ruimte ontstaat voor natuur en recreatie.
Daarnaast brengt de Zandmotor ook een financieel voordeel
met zich mee; het is na aanleg niet meer nodig elke vijf
jaar zandsuppleties in het gebied toe te passen om veilig
te blijven.
Extra ruimte voor
natuur- en recreatie
De Zandmotor is een initiatief van de provincie
Zuid-Holland. Gedeputeerde Lenie Dwarshuis: “Het extra
belang van de provincie Zuid-Holland is dat de veiligheid
niet ónder water komt te liggen, maar er boven. Het project
zorgt voor 100 hectare nieuw natuur- en recreatiegebied.
Daardoor levert de Zandmotor een essentiële bijdrage aan de
kwaliteit van leven en werken in het zuidelijk deel van de
Randstad. Het is een uniek project, waarmee Nederland een
schitterend exportproduct in handen heeft. Het is een
innovatieve aanpak die ook in andere delta’s in de wereld
toepasbaar is. Een geweldige opsteker voor ons
bedrijfsleven. De kennis en kunde over deze duurzame en
natuurlijke manier van kustversterking kan Nederland in de
toekomst ook internationaal inzetten en daarmee haar
toppositie als het gaat om watermanagement verder
versterken.”
Het opspuiten van de zandplaat is in oktober 2011 klaar.
Het duurt minimaal vijf jaar voordat al het zand op de kust
is afgezet in de vorm van strand en duinen. Het ministerie
van Infrastructuur en Milieu is verantwoordelijk voor de
technische realisatie. Aannemerscombinatie Van
Oord-Boskalis voert het werk uit. De provincie Zuid-Holland
wordt verantwoordelijk voor het beheer van het gebied. Het
Rijk betaalt € 58 miljoen en de provincie € 12 miljoen.
Nieuwe vegetatie: Cakile-Maritima.